معرفی وبلاگ
زنده نگه داشتن نام و یاد شهداء کمتر از شهادت نیست. (مقام معظم رهبری)
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 894258
تعداد نوشته ها : 945
تعداد نظرات : 33
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان
رهبری معنوی امام خمینی در دفاع مقدس نویسنده : حسین شیدائیان بررسی رفتار فردی و شیوه مدیریت و رهبری حضرت امام( رحمت الله علیه ) از جمله نکات جالب و ارزشمندی است که به واسطه‌ی مطالعه رفتار و منش مدیریتی و رهبری ایشان به دست می‌آید و می‌تواند برای علم مدیریت موهبتی بزرگ باشد. همچنین مدیران و رهبران سیاسی و اجتماعی در تمامی سطوح می‌توانند از روش رفتاری ایشان بیاموزند. آن چه می‌خوانید نگاهی از زاویه دانش مدیریت به شخصیت رهبری حضرت امام( رحمت الله علیه ) است: پدیده «رهبری» با پیدایش زندگی جمع‌زیستی انسان در کره خاکی پیوند دارد و تجربه‌های گوناگون سیاسی اجتماعی در طول تاریخ حیات بشریت، نیازمندی به رهبری را به اثبات رسانده است. از دیدگاه قرآن کریم که گنجینه معارف الهی و کتاب هدایت بشریت است بعثت رسولان الهی و کیفیت دعوت آنان از مردم برای ایمان آوردن به خداوند متعال، مشحون از لطایف و نکات ظریف رهبری انبیای عظام است. در فرهنگ شیعی نیز به رهبری جامعه اهتمام خاصی شده و آن را یکی از نیازهای اصیل بشری قلمداد نموده است. نکته مهم دیگر این که از دیدگاه تشیع، رهبری إعمال ولایت خداوند در زمین است و رهبر باید حتماً از طرف خداوند متعال بی‌واسطه و یا با واسطه اذن داشته باشد تا در میان مردم به رهبری بپردازد و شیعه این مهم را پس از پیامبر اکرم(صلّی الله علیه و آله و سلّم ) در شجره طیبه اهل بیت(علیهم السلام ) منحصر می‌کند. امام خمینی( رحمت الله علیه ) شخصیتی جامع در ابعاد مختلف علمی و عملی بود و یکی از کم‌نظیرترین حادثه‌های تاریخ اسلام را آفرید. از بارزترین جلوه‌های رهبری و نقش معنوی حضرت امام خمینی( رحمت الله علیه ) و تأثیر
مهم‌ترین کتاب‌هایی که در فاصله سال‌های 1359 تا 1388 در باره نقش رهبری حضرت امام خمینی‌(ره) در دفاع مقدس منتشر شده‌اند، عبارتند از: ـ چگونه جنگیدن را از امام بیاموزیم / ارتش جمهوری اسلامی ایران. ـ پرتو خورشید / سپاه پاسداران انقلاب اسلامی. ـ امام و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران / وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح. ـ امام و جنگ / ستاد برگزاری سالگرد جنگ تحمیلی. ـ امام از منظر شهیدان استان آذربایجان شرقی / بنیاد شهید انقلاب اسلامی، اداره کل (استان آذربایجان شرقی). ـ سوره: بچه های مسجد (30) / حوزه هنری، واحد ادبیات / 1360. ـ پیام‌ها و سخنرانی‌های امام خمینی در شش ماهه اول سال1360 / نور/ 1360. ـ چند استفتاء از امام امامت درباره مسائل جنگ / حوزه علمیه قم، دفتر انتشارات اسلامی (قم) / 1361. ـ جنگ و جهاد / ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروی زمینی / 1361. ـ امام در برابر صهیونیسم / سپاه پاسداران انقلاب اسلامی / 1361. ـ ره‌توشه‌های پاسدار / سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دفتر سیاسی / 1361. ـ در جستجوی راه از کلام امام‏ (دفتر 2: جنگ و جهاد) / امیرکبیر / 1361. ـ در جستجوی راه از کلام امام (دفتر 4: شهید و شهادت)/امیرکبیر/1361. ـ فرامین الهی یا احکام جبهه‏ / تهیه و تنظیم علی محمد‌اسدی / سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سازمان عقیدتی سیاسی / 1362. ـ در جستجوی راه از کلام امام‏ (دفتر 18: ارتش) / امیرکبیر / 1362. ـ ویژگی‌هایی از زندگی امام خمینی (ره) / انصاری کرمانی / نشر سبحان‏ / 1362. ـ امام و جنگ و شهادت / منوچهر وکیلیان / انتشارات یاسر و وزارت ارشاد اسلامی / 1362. ـ احکام جبهه‏ / سپاه پاسداران انقلاب اس
نقش رهبری امام‌خمینی(ره) در عملیات روانی    فضل‌الله طاهری   از گذشته بسیار دور، عملیات روانی یکی از ارکان اساسی رویارویی و تقابل کشورها و نظام‌ها بوده و ابزار و وسیله بسیار مهم و سرنوشت‌ساز در جهت نیل به اهداف کلان و استراتژیک کشورها به حساب می‌آمده است. تاریخ جنگ‌های گذشته، در صدر اسلام، قبل از جنگ جهانی اول و دوم و بعد از آن مثل جنگ ویتنام، دو کره، جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و جنگ آمریکا علیه عراق و ... نمایانگر این موضوع است که تا چه حد و اندازه عملیات روانی در پیروزی و یا شکست‌ جنگ‌ها مؤثر بوده است.   با درسی از گذشته و پیشرفت علوم روز، اهمیت عملیات روانی ابعاد وسیع و گسترده‌ای پیدا کرده و مهم‌ترین آن، عملیات روانی استراتژیک است که دامنه‌اش تمام حوزه‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، نظامی، اجتماعی مردمی، نهادهای انقلابی و حتی رهبری نظام را در برمی‌گیرد و در این راستا از شیوه‌ها و ساز و کارهای مختلف برای وارد آوردن فشار همه‌جانبه به طرف مقابل و تحمیل اراده خود و یا تقویت طرف خودی در جهت مقابله با عملیات روانی دشمن از آن استفاده می‌شود. در این زمینه رهبران هر نظام و کشور در رأس قدرت حکومتی نقش بسیار حیاتی و مهمی را ایفا می‌کنند.   پس از پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام اسلامی، تهدیدات و جنگ روانی همه‌جانبه قدرت‌های بزرگ به ویژه آمریکا و هم‌پیمانان منطقه‌ای او در قالب تحریم‌های اقتصادی و اتهاماتی از قبیل حمایت ایران از تروریسم، دستیابی ایران به سلاح کشتارجمعی و نقض حقوق بشر و مخالفت با صلح خاورمیانه در دستور کار آنها قرار گرفت و به اجر
نقش رهبر انقلاب در معادلات منطقه‌ای به روایت سرلشگر صفوی   سردار صفوی برای اولین بار در خصوص نحوه برخورد رهبر انقلاب با حمله عراقی‌ها به کویت می‌گوید: رهبر معظّم انقلاب اسلامی‌ هم تجاوز عراق به کویت و هم حمله آمریکایی‌ها به عراق را محکوم کردند و آن جنگ را مدیریت کردند.   دستیار و مشاور عالی فرماندهی کل قوا در امور مرتبط با نیروهای مسلح تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب نگاه جامعی در رابطه با سرنوشت مسلمانان و سرنوشت سیاسی ملّت‌های اسلامی دارند و در جهت روشن‌گری نسبت به ملّت‌های اسلامی و نگاه به آینده مسلمان‌ها و وحدت مسلمین جهان، وحدت در مقابل ظالمان جهانی، مانند آمریکایی‌ها، وحدت برای دفاع از بلاد اسلامی و ملّت‌های اسلامی نظیر وحدت برای مقابله با رژیم صهیونیستی حرکت می‌کنند.   به گزارش ایلنا، سرلشگر رحیم صفوی در گفت‌وگویی با پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به تبیین نقش رهبر معظم انقلاب در معادلات منطقه‌ای پرداخت.   رهبر معظم انقلاب نگاه جامعی در رابطه با سرنوشت مسلمانان و سرنوشت سیاسی ملّت‌های اسلامی دارند بخش‌های مهم سخنان رحیم صفوی بدین شرح است:   رهبری ملّت‌های اسلامی، یعنی تمام مسلمین جهان و 57 کشوری که عضو سازمان کنفرانس اسلامی هستند؛ یعنی جمعیت مسلمانان جهان که به بیش از یک و نیم میلیارد نفر می‌رسند کاری بسیار دشوار است که با عنایت خداوند متعال و توجهات حضرت بقیه‌الله‌الاعظم(عج) در طول 20 سال گذشته مواضع حکیمانه و مدبرانه رهبر معظم انقلاب در قضایای حمله آمریکا به عراق و افغانستان و یا مواضع و بیانیه&zwn
قالیباف: رهبری امام خمینی در دوران دفاع مقدس تحقق علمی رهبری الهی بود  اگر رفتار مدیران جامعه بر خلاف گفته هایشان باشد هیچ گاه نمی توان انتظار داشت که نسل جدید ارزش هایی را که از ان دم می زنند پذیرا باشند   اشاره: ... روزى در یک دیدار با امام – گمان کنم دیدار با روزنامه‌نگاران بود – پارچه‌اى نوشته بودند که «واى به روزى که قلم‌ها را زمین بگذاریم و مسلسل دست بگیریم.» که امام صحبتى کرد به این مضمون که خدا کند روزى مسلسل‌ها را هم زمین بگذاریم و آن‌ها هم که به ضرورت تفنگ دست گرفته‌اند قلم به دست بگیرند. محمود کاوه و ولى‌الله چراغ‌چى و برونسى این‌طورى شد که رفتند پاسدار شدند. همت معلم بود. اگر هم جنگ و ضدانقلاب، هستى انقلاب را به خطر نینداخته بودند همان درسش را مى‌داد. عشق تفنگ که نداشت. باکری هم شهردار بود. شهردار ارومیه. غلام‌حسین افشردى هم که بعدها شد حسن باقرى، خبرنگار بود. خبرنگار روزنامه‌ى جمهورى اسلامى. کسى که از بزرگ‌ترین طراحان جنگ در قرن بیستم محسوب مى‌شود. من هم هجده سالگیم در سال پنجاه و هشت بود. مى‌شد راحت بروم خدمت سربازیم را کنم و بروم دنبال درس و زندگیم یا در مغازه‌ى پدرم بایستم و یک لقمه نان حلال گیر بیاورم و بخورم. خواستم دینم را به انقلاب ادا کنم. رفتم جبهه... ... برادرم حسن در کربلای چهار شهید شد. جنگ چنین چیزى بود. ما در جنگ داغ دیدیم و رنج کشیدیم و بزرگ شدیم. اگر کسى خیال مى‌کند این که گفته‌اند جنگ برکت بود یعنى ایام به کام بود و همه چیز جفت و جور، در اشتباه است. ما در جنگ برادران تنی‌مان و برادران ایمانی‌مان را از دست د
نقش رهبری امام خمینی (ره) درجنگ تحمیلی نویسنده : حسن بارونیان موضوع :نقد و تحلیل داستانهای دفاع مقدس نقش رهبری امام خمینی (ره) درجنگ تحمیلی امام خمینی، محوری ترین عاملی بود که در طول هشت سال دفاع مقدس، باعث اتحاد و همدلی نیروهای مردمی در راستای جهاد و دفاع از سرزمین و کیان انقلاب اسلامی ایران محسوب می شود. امام، شخصیتی محبوب و دوست داشتنی بود که با نفوذ معنوی خود که دربین مردم ایران و جوانان داشت با سخنان و ارشادات خود به آن ها شور و شوق و اعتماد به نفس می بخشید. این مسأله منجر به حضور مداوم و پرصلابت مردم و رزمندگان در جبهه های جنگ می گردید. او رهبری فوق العاده بزرگ و مهربان بود که حضور گسترده و مردمی ما در دوران دفاع مقدس و حتی پیروزی های ما در جنگ تحمیلی مرهون رهبری لایق و شایسته ی او می باشد. در لحظه ای که ایشان تشخیص می دادند کشور و مملکت و انقلاب در خطر است با بیاناتی سازنده و مؤثر مردم را به حضوری یکپارچه در صحنه ی جنگ و انقلاب فرا می خواندند و مردم نیز گوش به فرمان او بودند و از او پیروی می کردند. امام، به عنوان رهبر و فرمانده ی کل قوا دارای اهمیت فراوان و جایگاه اساسی در کشور بودند. در همین باره می توان گفت که رهبری حضرت امام (ره)، واقعاً مهم ترین عامل در حفظ انسجام و اتحاد مردمی و بالابردن روحیه ی نظامی و رزمی رزمندگان در جنگ تحمیلی بوده است. با رهبری روشنفگرانه ی امام (ره) بود که تمام عوامل در جهت تقویت جبهه ی خودی در برابر دشمن صورت می گرفت. امام (ره)، در تمام زمینه ها، شرایط و موقعیت های مختلف کشور و جهان آگاهی و بینش سیاسی فراوانی داشتند و همین ویژگی او باعث آگاهی مردم ایران از اهداف خائنانه ی دشمنان و توطئه های آنان علیه مملکت اسلامی ایران می شد. مهم ت
رهبر در جنگ نقش رهبر در حکومت و نظام اسلامى ، پاسدارى و حراست از مکتب ، حفظ نظام اجتماعى ، نظارت بر عملکرد مجریان و دولت مردان ، هماهنگ نمودئن و مشروعیت بخشیدن و تعیین حدود مسوولیت ها به مسوولین ، نیروها، نهادها، ارگانها و ملت است . با این همه مسوولیت هاى حساس و سنگین ، در زمان جنگ کارش مشکل و دشوارتر از این مى شود زیرا امر دایر است میان اینکه خود شخصا در جبهه شرکت جوید و فرماندهى کند، یا ضمن انجام وظیفه همیشگى جنگ را نیز نظارت داشته باشد. با توجه به دوره امیرالمؤ منین علیه السلام ، گاهى خود در جنگ شرکت مى نمود و گاهى حضرت چنین صلاح مى دانستند که رهبر در مرکز بماند و رسالتش را انجام دهد و فرماندهان مورد اعتماد ارتش را براى جنگ بفرستد. چون اگر بخواهد خود درجنگ و صحنه نبرد شرکت و امر و نهى نماید، حتما از انجام سایر وظایف باز مى ماند و یا چنانچه باید کارها و مسوولیت ها طبق روال همیشگى صورت نمى گیرد و ممکن است کندى ، بى نظمى هرج و مرج به وجود آید. از این رو باید رهبر در زمان جنگ در عین حال که آنچه نسبت به جنگ از دستش مى آید و ساخته است انجام دهد و رهنمائى و ارشاد کند و بر اوضاع جنگ اشراف داشته باشد، ولى همان رسالت رهبرى را ایفا و چون گذشته به کارهایش عمل کند و نقطه مرکزیت و محور حرکت و تلاش را ترک ننماید. بعد از جنگ ((نهروان )) هنگامى که اهل شام و لشکریان معاویه به اطراف عراق هجوم آوردند امام علیه السلام سپاهى فرستاد و خواست براى پشتیبان آنها بفرستد، مردم را جمع کرد و آنها را براى رفتن به جنگ و شرکت به جهاد تشویق نمود ولى عده اى بهانه گیرى نمودند که اگر خودت مى روى حاضر هستیم و گرنه نمى رویم ، که امام علیه السلام فرمود: ((ما بالکم لا سددتم لرشد، و لا هدیتم لقصد؟ افى مثل هذا
نقش ولایت فقیه در دفاع مقدس   ولایت و رهبری در اسلام به غیر از ریاست و مدیریت جامعه و انسان در عالم سیاست می‌باشد. رهبری اسلامی دارای اختیارات وسیع حکومتی در امر مدیریت و دفاع از اسلام و کشور است. چون از نظر جهان بینی الهی افزون بر عوامل مادی یک سلسله عوامل معنوی در عالم وجود است که در سرنوست جهان و انسان موثر است و رهبری اسلامی مکلف به حفظ و شکوفایی آنهاست. منطق قرآن نیز وعده می‌دهد که گروهی اندک و برخوردار از معنویت برگروه کثیر بهره‌مند از عوامل مادی چیره می‌شود. چنان که امام خمینی (ره) «رمز پیروزی اسلام در برابر سربازان روم را سلاح معنوی می‌داند.» شاخص‌های جهاد دفاعی در نزد ولایت عبارتند از:       الف) مقاله اسلام و کفر     ب) شکوفایی ایمان و معنویت     ج) درخشش ایثارگری و شهادت     د) نمایش مدیریت و فرماندهی اسلامی جنگ     ه )صدور اخلاق اسلامی     و) اثبات و وجود امدادهای غیبی     ز) ظلم ستیزی با تمام مظلومیت     جنگ در اصطلاح پیکار مسلحانه و خونین گروههای متشکل است یا جنگ کشمکش و برخورد مسلحانه میان دو یا چند سو گفته شده است. اما در قاموس اسلام جنگ جلوه دینی یافته و انواعی می‌یابد که یکی از آنها جهاد دفاعی است. دفاع در حقوق بین‌الملل نیز پذیرفته شده و مشروعیت دارد. بنابراین امر دفاع نیازی به شواهد قرآنی و روایی هم ندارد چون فطری و عقلی است چنان که آن پیر سفر کرده فرمود: «دفاع بر هر مکلفی به هر وسیله شرط واجب است.»     نظر بر آن که رهبران اسلامی با برخورد
ولایت فقیه دفاع مقدس امام خمینی     اشاره : در بخش نخست مقاله به بررسی تقابل تاریخی دو نوع مدیریت الهی و الحادی و نقش ولایت فقیه و امام خمینی (ره ) در توسعه کلمه توحید و نیز نقش در دفاع مقدس در توسعه قدرت جهانی اسلام پرداخته شد. اینک در بخش پایانی به مسائل بعدی پس از جنگ و پذیرش قطعنامه اشارات کوتاهی می شود. آنچه کماکان جای بررسی دارد مسائل بعدی پس از جنگ است . که باید دید امام خمینی (ره ) بر اساس همین تحلیل چگونه توانستند تلخی پذیرش قطعنامه ـ به عنوان قبول حکمیت سازمان ملل ـ را در ذائقه دوستان انقلاب قابل تحمل کنند و در نهایت از آن بهره برداری مثبت نموده و بتوانند مجددا روح یک ملت را در تقابل بعدی با نظام استکبار تثبیت نمایند   اینک با بیان مقدمه ای کوتاه به بررسی این سوال می پردازیم : نبرد تاریخی دو نظام اقامه « توحید » و « کفر » دلیل ضرورت حکومت دینی   اندیشه حضرت امام (ره ) در باب ولایت فقیه متاثر از یک مبنای کلامی و به دنبال آن یک نگاه فلسفه تاریخی خاص می باشد. آن نگاه کلامی توجه به نقش « دین در سرپرستی تمامی شئون حیات فردی و اجتماعی بشر است . البته به دنبال همین اندیشه بحث نظام خلافت و ربوبیت مطرح می شود که در واقع طریق جریان سرپرستی الهی در جامعه می باشد.   ما با دو نظام تاریخی روبرو هستیم که یکی نظام « اقامه توحید » و دیگری نظام « اقامه کفر » است . چه بخواهیم و چه نخواهیم این دو جریان همواره در طول تاریخ وجود داشته اند. خصلت اساسی هر دو نظام توسعه باب بودن آنهاست . از این رو همواره به تنازع برخواسته اند و در مقام تضییق گستره دیگری برآمده اند. مقاومت در برابر قطعنامه 598  
 نقش مدیریت ولائی در انقلاب و دفاع مقدس انقلاب اسلامی ایران زمانی به وقوع پیوست که یکی از متداول ترین روشهای حکومتی، نظام لیبرال دموکراسی بود که فرد را پایان تاریخ می دانست و این تحفه غربی را نسخه درمان همه جوامع می دید. دفاع از سرزمین و انقلاب اسلامی از اوجب واجبات و بر همه تکلیف شد. یکی دیگر از روشها ؛ نظام تک حزبی اقتدارگرا یا همان نظام دیکتاتوری بود که سایه شوم و سیاه خود را بر سر کشورهای ضعیف و متوسط، با حمایت همان داعیان حقوق بشر افکنده بود که با عوام فریبی، حیله و زور برجهان سیطره پیدا کرده و منابع ملی و انسانی را به یغما می برد. برخی حکومتهای به ظاهر اسلامی و مرعوب نیز در منطقه حضور داشتند که تعیین کننده نبوده و خود نیز جزئی از مستعمرات خاموش برای غرب محسوب می شدند؛ که به اتفاق شاه مخلوع ایران منابع سرشار منطقه و نیز عزت ملی و بشری را دو دستی تقدیم غرب نموده و عروسک خیمه شب بازی آنها شده بودند. در این شرایط انقلاب اسلامی ایران به نفس امام و غیرت دینی مردم بوقوع پیوست .دنیای استراتژیک غرب در منطقه فروریخت و منافع آنها و موقعیت نظام صهیونیست نیز سخت به خطر افتاد و حکومتی در این عصر پا به معاملات بین المللی گذاشت که ادبیاتی نو به نام اسلام ناب محمدی(ص) از جنسی شیعی و ولایی را به جهان معرفی نمود؛ گویی تاریخ صدر اسلام تکرار شده و این اتفاق لرزه بر تاج و تخت نظامات مذکور انداخت و همه، منافع و موقعیت خود را در منطقه در خطر دیدند. لذا در ابتدای انقلاب برای مقابله با آن از هیچ تلاشی برای فروپاشی آن دریغ نکردند. انقلاب به سرعت با تحریک غرب درگیر منازعات داخلی شد و حرکتهای استقلال طلبانه در صدد پاره پاره کردن کشور برآمدند و ایران را دچار بحران داخلی و مخاطره کردند. انق
X