تجارب فرهنگی
مهمترین تجارب فرهنگی در دوران دفاع مقدس، مهار فرهنگ سرمایهداری و رفاهطلبی و ترویج فرهنگ زهد و سادهزیستی بود؛ چرا که بستر فرهنگی مبارزه با دشمن بر اساس تعالیم اسلام، زهد و قناعت و سادهزیستی است. امام راحل(ره) نیز به شدت مراقب نفوذ تفکر سرمایهداری در بدنهی نظام و دفاع مقدس بودند، که در تعبیری زیبا فرمودند: «آنان که رفاهطلبی با مبارزه را قابل جمع میدانند، آب در هاون میکوبند و با الفبای مبارزه بیگانهاند.»
افسوس که بعد از دفاع مقدس این فرهنگ زیبا که میتوانست بستر سازندگی کشور هم باشد، مورد آماج دنیاخواهی سرمایهداران و مدیران رفاهطلب قرار گرفت و اکنون اثری از آن باقی نیست.
تجارب سیاسی
یکی از برکات دفاع مقدس، کسب تجارب سیاسی در حوزههای داخلی و خارجی است.
در جریان جنگ تجربه کردیم که ما در دنیا تقریباً تنها هستیم و تنها پشتوانهی ما، نیروهای مردمی درکشورهای مسلمان و مردم جهان میباشند، که به دلیل سلطهی رژیمهای وابسته، دفاع فعال و عملی آنها از انقلاب با مشکلات اساسی روبرو بود. ولی به رغم این مشکلات، نیروهای مردمی ملل منطقه کمک کردند.
یکی دیگر از تجارب سیاسی ما، ضرورت سازماندهی و تشکیلات بود. به هنگام حملهی غافلگیرانه دشمن به 800 کیلومتر از مرزهای جنوب و غرب، ضرورت ایجاد سازماندهی و تشکیلات قوی نظامی و مردمی متناسب با ویژگیهای انقلاب اسلامی مشخص شد.
ضرورت فعال شدن سیاست خارجی در زمان جنگ برای توسعهی منابع قدرت انقلاب و به کار گرفتن امکانات در خارج از کشور، یکی دیگر از تجارب انقلاب اسلامی بود؛ به طوری که اتخاذ دیپلماسی تماس با کشورهای برادر، دوست و حتی غیر متخاصم، یکی از حرکتهای وزارت خارجهی جمهوری اسلامی را تشکیل میداد.
هماهنگی رسانههای گروهی با جنگ و ضرورت گزارش اخبار جنگ از کانال مشخص و مورد تأیید شورای عالی دفاع، یکی دیگر از تجارب سیاسی حاصل از جنگ بود.
تجربهی دیگر ما، مبارزهی فعال با ضد انقلاب داخلی توأم با نبرد گسترده علیه تجاوز خارجی بود. در شرایطی که صدام امریکایی به ایران انقلابی تجاوز کرده بود، کلیهی گروههای وابسته در کردستان، دیگر نمیتوانستند انگیزهای برای مقابله با حاکمیت انقلابی مردم و انقلاب اسلامی داشته باشند.
نیروهای مردمی عشایری
عشایر، یکی از مهمترین بخشهای مردمی در جبهههای جنگ حق علیه باطل هستند. این مردم غیور و شجاع، همواره نقش خود را در لحظات حساس تاریخ ایفا کردهاند. در حال حاضر نیز نقش خود را به خوبی ایفا میکنند. بسیج عشایری طوایف ایران در صحنههای جنگ، با تمام قدرت ادامه داشت. تک تیراندازان هفتاد سالهی عشایر در جنوب و غرب کشور که در پشت سنگرهای داغ دشت و کوه نشسته بودند، برنوهای خود را نشانه گرفته، بدون این که حتی یک تیرشان به خطا رود، خالی سرخ بر پیشانی مزدوران بعثی مینشاندند.
مجموعه خصلتهای عشایری ایلات ایران ـ یعنی آزادی، آزادگی، قداکاری و ایثار در راه اسلام ـ همیشه نقشههای شوم استعمارگران و ایادی آنها را نقش بر آب کرده است. عشایر به عنوان یک رکن قوی در حراست از مرزهای ایران، باید همواره مورد توجه باشند، و از همین رو حضرت امام در مورد عشایر فرمودند: «عشایر ذخایر انقلابند.»
نیروهای مردمی در همهی صحنهها ـ از روستا گرفته تا شهرهای کوچک و بزرگ ـ در کوهها، کویرها و دشتها و همهی صحنههای نبرد حضور داشته، یار و یاور نیروهای نظامی بودند.
سنجش ظرفیت دفاعی مردم
در هر فرهنگی، ذهنیت خاصی در مردم برای دفاع از میهن وجود دارد. بیشتر کشورها با برانگیختن احساسات ناسیونالیستی، سعی در بسیج نیروها برای دفاع از کشور دارند. تلاش برای حفظ موجودیت و زنده ماندن، و نیز استفاده از مفاهیمی چون مقابله با اهریمن و ظلمت، راههای دیگری برای مقابله با تجاوز دشمن است. ولی در جنگ تحمیلی، فرهنگهای خاصی از دفاع به وجود آمد که برآمده از ارزشهای اسلامی بود. ارزشهایی چون جهاد، شهادتطلبی، پیاده کردن حاکمیت الهی، نفی سلطهی کافران بر امور مسلمین، ولایتپذیری و ظلمستیزی از جمله عناصر سازندهی این فرهنگ بود و بنا به فرمودهی پیامبر(ص) که «حب الوطن من الایمان» میهن دوستی با ایمان همسو میگردد.
این فرهنگ، قدرت حماسی شگفتآور خود را در جنگ نشان داد و به رغم پشتیبانی همهی قدرتهای جهانی از نیروهای بعثی، 2800 روز دفاع غرور آفرین خود را پشت سر گذاشت و با سربلندی و پیروزی، تجربهی موفقی در کارنامهی کشور به ثبت رساند، که ازگذشته تا کنون سابقه نداشته است.