معرفی وبلاگ
زنده نگه داشتن نام و یاد شهداء کمتر از شهادت نیست. (مقام معظم رهبری)
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 866656
تعداد نوشته ها : 945
تعداد نظرات : 33
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان

تاریخ جنایت‌های طارق عزیز را فراموش نمی‌کند

 طارق عزیز عامل جنایات اصلی صدام در سال‌های دفاع مقدس علیه ایران اسلامی و پل ارتباطی رژیم بعثی جهت تامین سلاح‌های جمعی از سوی آمریکا و اروپاست.

در حالی که اخبار منتشر شده در طول چند روز گذشته حکایت از زمینه‌سازی آزاد‌سازی طارق عزیز وزیر امور خارجه، عضو مجلس انقلابی عراق، معاون سابق نخست‌وزیر این کشور و از دستیاران رسانه‌ای صدام که در آغاز به‌قدرت رسیدن او با وی همکاری می‌کرد حکایت می‌کند، بسیاری از آگاهان منطقه و بین‌المللی بر این باورند طارق عزیز مشمول تخفیف در فرار از مجازات نیست و از عاملان اصلی جنایات ضدبشری صدام برعلیه مردم عراق، ایران و کویت به‌شمار می‌رود.

 

برطبق گزارشات منتشر‌شده که بخشی از آن از سوی مسوولان رسانه‌ای آمریکا منتشر شده است طارق عزیز نقش ویژه‌ای در تهیه سلاح‌های کشتار جمعی برای ماشین جنگی صدام در طول جنگ تحمیلی علیه ایران در مذاکرات با اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها داشته است.

 

این گزارش‌ها تاکید می‌کنند: طارق عزیز زمینه‌ساز ارتباط مقامات آمریکایی و عراقی در زمان جنگ با ایران بوده است.

 

وی با آغاز مذاکرات با «دونالد رامسفلد» وزیر سابق دفاع آمریکا در آغاز روی کار آمدن دولت ریگان زمینه‌ساز پشتبانی‌های اطلاعاتی و تسلیحاتی را از رژیم بعث عراق فراهم کرد.

 

پیتر گال بریت عضو کمیته روابط خارجی وقت سنای آمریکا با تایید این ارتباط در نوشته‌های خود اذعان می‌دارد دولت ریگان رامسفلد را مامور کرد زمینه‌های همکاری را با صدام از طریق گفت‌وگو با طارق عزیز فراهم کند . در دور اول این کمک‌ها که طارق عزیز باعث آن شد دولت ریگان مجوز حمایت مالی و صادرات مواد کشاورزی را به ارزش صدها میلیون دلار به صدام داد.

 

در جریان گفت‌وگوهای محرمانه طارق عزیز با مقامات آمریکایی که ریاست آن را رامسفلد برعهده داشت طارق عزیز با خطرناک‌ توصیف کردن دولت ایران گفت: ما یک شریک مطمئن برای آمریکا به حساب می‌آییم و منتظر کمک‌های شما هستیم.

 

به‌دنبال همین مذاکرات بود که آمریکا نام عراق را از کشورهای حامی تروریست خارج و سفارت عراق را در واشنگتن بازگشایی کرد. در همین حال با همین چراغ سبز صدور مواد پایه شیمیایی برای ساخت بمب‌های شیمیایی به بهانه صادرات مواد شیمیایی کشاورزی و دفع آفات نباتی به عراق داده شد که بخشی از آن در ساخت بمب‌های شیمیایی که برعلیه کردها در کردستان و نیروهای ایرانی در عملیات خیبر به کار گرفته شد.

 

در همین هنگام رامسفلد از طارق عزیز خواست به‌صورت محرمانه برای آمریکا از نحوه اداره عراق توسط صدام گزارش تهیه کند. همین موضوع باعث شک «عدی صدام حسین» پسر ارشد صدام به طارق عزیز شده بود و در اواخر عمر حکومت صدام، این شک بیشتر و به صدام در این خصوص هشدار داده شده بود.

 

پرونده جنایات طارق عزیز که به‌عنوان هشتمین مقام جنایتکار عراقی در لیست آمریکایی‌ها قرار‌گرفته بود به همین‌جا ختم نمی‌شود. به‌دنبال استفاده سلاح‌های شیمیایی که زمینه‌ساز ورودش به عراق طارق عزیز بود پیتر گال بریت ضمن هشدار به مقامات آمریکایی خواستار تجدیدنظر در روابط عراق با آمریکا شده بود.

 

رامسفلد در نوشته‌هایش می‌گوید: با تلاش طارق عزیز، ما بر صدام نفوذ داشتیم و بر این نکته تاکید کرده بودیم که او شخص مهمی است که می‌تواند سیاست‌های مشترک دو کشور را در منطقه راهبری کند.

 

پیتر گال بریت در ادامه نوشته‌هایش می‌گوید: وقتی به کردستان عراق سفر کردم و ماحصل سفر طارق عزیز را به آمریکا در کشتار مردم کردستان عراق دیدم، به شدت از این نسل‌کشی آشکار به خشم آمدم و فریاد خود را متوجه سران جمهوری‌خواه کاخ سفید کردم، اما آنها عقیده‌ دیگری داشتند.

 

در ادامه افشاگری‌های جنایات طارق عزیز از اسنادی که به‌دست آمده است متوجه می‌شویم این مقام عالی‌رتبه حزب بعث با ایجاد فضای رسانه‌ای زمینه تسویه خونین سران و اعضای حذب کمونیسم عراق و برخی از اعضای معتدل حذب بعث را فراهم آورد.

 

طارق عزیز در اخذ کمک‌های مالی سران ارتجا عرب نیز نقش عمده‌ای داشته است. وی براساس اسناد موجود پس از عملیات کربلای پنج، زمینه‌ساز نجات صدام برای اخذ کمک‌های مالی و تجدید ساختار نیروی زمینی عراق با مذاکرات فوری با مقامات شوروی سابق برای خرید تانک‌های پیشرفته بود و همکاری نزدیکی را با حسین کامل داماد صدام که بعد‌ها مورد غضب صدام گرفت و اعدام شد، در وزارت تسلیحات نظامی عراق به عهده داشت. روابط ویژه‌ طارق عزیز با منافقین نیز جای تامل بسیار دارد.

 

این جنایتکار جنگی زمینه‌ساز انتقال سلاح‌های مدرن فرانسوی نیز از فرانسه به عراق بوده است. مذاکرات او با طرف‌های فرانسوی کارخانه «داسوبرگ» فرانسه را متقاعد ساخت تا هواپیمای پیشرفته میراژ اف-1 را به عراق تحویل دهند. این هواپیماها ماموریت داشتند منافع نفتی ایران را در ساحل خلیج فارس منهدم کنند.

 

از سوی دیگر، اسناد به‌دست آمده نشان می‌دهد طارق عزیز در اجرای مصوبات اعدام‌های دسته‌جمعی در مجلس انقلابی عراق همواره از پیشتازان بوده است. وی همواره در کنار صدام قرار می‌گرفت و به شدت مورد اطمینان او بود. صدام در جواب فرزندش که به طارق عزیز شک کرده بود گفته بود: تو نمی‌دانی طارق عزیز در چه تنگناهایی به‌ داد من رسیده است؟. صدام در پایان روزهای ننگین حکومت خود طارق عزیز را مامور کرده بود تا با رایزنی‌های خود بقا حکومت این جنایتکار خونریز را از غربی‌ها بگیرد.

 

اکنون که نام طارق عزیز به‌ عنوان بی‌گناه مطرح می‌شود باید گفت بیش از 35‌هزار کرد عراقی که با بمب‌های اهدایی شیمیایی آمریکا و اروپا قتل عام شده بودند با هماهنگی این مقام عراقی در ردیف قربانیان جنایات صدام قرار گرفتند. جنایاتی که به این زودی‌ها از ذهن تاریخ پاک نمی‌شوند.

 

متاسفانه اسناد همکاری‌های طارق عزیز با شوروی‌ها یا مفقود شده یا به سرقت رفته‌اند و در این زمینه هیچ مستندی وجود ندارد ولی آنچه مسلم است آن است که طارق عزیز و سایر مقامات رژیم بعث عراق همانند حلقه‌های زنجیرهایی بودند که با اتصال به همدیگر 35 سال بقا حکومت بعثی‌ها را با 7 میلیون نفر کشتار در منطقه زمینه‌سازی کردند و کمترین مجازات برای این دوست و همکار صدام جنایتکار و غرب و شرق سلطه‌گر اعدام است.

 

منبع: ایسنا


X