معرفی وبلاگ
زنده نگه داشتن نام و یاد شهداء کمتر از شهادت نیست. (مقام معظم رهبری)
دسته
لینکهای مرتبط
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 597661
تعداد نوشته ها : 1422
تعداد نظرات : 40
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان
 نقش زنان در دفاع مقدس اگر چه در تاریخ بیشتر بر جنبههای عاطفی و احساسی زنان تکیه شده است ولی زنان ما در طی حماسه دفاع مقدس دوش به دوش رزمندگان دلیر و غیور این مرز و بوم دلیرانه ایستادند و به جهانیان نشان دادند که در راه آرمان و عقیده خویش حاضرند از عواطف و احساسات خود چشمپوشی کنند. عشق به اسلام و میهن سبب شده بود که آنان خانواده و خودشان را از خاطر ببرند و تنها به مصلحت نظام بیندیشند. زنان ایرانی در طی جنگ تحمیلی با پیروی از مکتب عاشورا و پیامرسان آن زینب کبری حماسههای فراموش نشدنی آفریدند. در این دوران زنان آگاه، فعال و پرتوان کشورمان در فعالیتهای پرتحرک و فراوانی همچون مقاومت در صحنههای نبرد، امدادگری، خدمات پشتیبانی و غیره شرکت داشتند که به شرح انها میپردازیم: 1. حضور در جبهه: زنان مسلمان ایرانی با الهام از تعالیم اسلامی با شجاعت و شهامت وصفناشدنی، در صحنههای مختلفی حتی در میدانهای رزم حضور یافتند. خواهران بسیج و سپاه خرمشهر از جمله زنانی بودند که در منطقه عملیاتی باقی ماندند و به کارهایی از جمله حفاظت از انبار مهمات و رساندن آن به رزمندگان اسلام، کندن سنگر، تهیه و طبخ غذا برای رزمندگان مشغول شدند. زنان غیور و شجاع ایرانی گاه با دست خالی و یا چوبدستی مزدوران بعثی را به اسارت گرفتند. یک شیرزن سوسنگردی با چوبدستی خود چند سرباز عراقی را به اسارت گفت و قهرمان دیگری تعدادی از آنان را در یک اتاق محبوس کرد و به سربازن اسلام تحویل داد. آنان در شهرهای مرزی دلیرانه مقاومت کردند گویی ترس را از یاد برده بودند و فقط به حق میاندیشیدند و بس. از روحیه مقاوم و بسیار بالایی برخوردار بودند. اجساد مطهر پدران، برادران و دوستانشان را با دست خودشان به خاک میسپردند. جنگ علیرغم همه سختیها و م
زن و ایثار (زن دوشادوش در عرصه و ایثار)     در دیار ما اینک قافله ای می گذرد از دوردستهای روزگار سفر آغاز نموده و ندای سرود مقدس به لطف همراهان والا همت آن گوش هر اهل دلی را نوازش می دهد، آهنگ قافله، ترنم خوش باران کمال را دارد که از مبدأ فیاض و مطهر حضرت باریتعالی سرچشمه می گیرد و جریان آفاق ذات مقدس ربوبیت را، از ورای تمامی فراز و نشیبها، بشارت می دهد آفاق آفریننده پاکیها و شفادهنده در دها، آفاقی جاری و ساری در همه مکانها و زمانها، لیک دست نیافتنی و پهان، مگر برای انسانهای صادق و عاشق قافله قدوسی اینک به کنار ما رسیده است، قافله و قافله سالار را باید دریافت و خوشتن را با این محک گران امتحان کرد و همگام با راهیان سیرحق و همنوا با ندای سروش حق بود تا سازی و ندایی از مقام «سیر الی ا...» بر متن جانی وارسته و پیراسته داشت، این راه پیموده نمی شود مگر با اشتیاق دل و برای رفتن و سرانجام درک و عمل ایثار، که غیر از این رهرو، رسالت خویش را درک ننموده است. همنوایی و همگامی با این سیر، قلبی سرشار از عشق به ذات حق، ایمانی خالص و عمل صالح می طلبد و چنین است که رزمندگان اسلام از جان خویش مایه گذاشته و حدیث زیبای عشق و ایثار، جانبازی و شهادت را می سرایند و در همین سیر و راستا، ایثار و از خودگذشتگی زنان نیز مفهوم می یابد، رسالت دختران زینب (س) در تحقق این آرمان؛ اگرچه با فداکاری مردان متفاوت است اما عظمت و ارزش آن هیچ تفاوتی ندارد، وقتی سخن از سر منزل «ایده توحید با ابعاد رفیع آن» است تمامی جانها مخلص، جدای از جنسیت و رنگ و نژاد باید رهبر و طریق الی ا... باشند و به فراخور حال از هستی خویش مایه گذرند، هر فعل و کلام، هنگامی والا و ارزشمند است که هماهنگ و همنوا

شهید فاطمه چراغی

تاریخ تولد :1359

 نام پدر :

 

تاریخ شهادت : 19/12/1363

 محل تولد :ایلام /- /صالح آباد

 

طول مدت حیات :4

 محل شهادت :ماربره

 

مزار شهید :

 

فاطمه در سال 1359 دیده به جهان هستی گشود، آغازین روزهای حیاتش را در روستای صالح‌آباد گذراند.

اما هنوز چهار سال بیشتر نداشت، که یک‌باره هواپیماهای رژیم بعثی بر خانه‌شان سایه افکند و او سرانجام در روز نوزدهم اسفندماه سال 1363 در منطقه ماربره بر اثر بمباران هوایی به شهادت رسید.

منبع:کتاب لاله های افروختنی   -  صفحه: 118

زنان در روزهای پر تنش جنگ تحمیلی چه می‌کردند؟        روزهای پر التهاب جنگ پر از خاطرات به یادماندنی است. خاطراتی که اگر هر روز هم آنها را گوش دهی یا در صفحات تاریخ به دنبال آنها بگردی باز از حلاوت آنها چیزی کم نمی شود. حضور مردان و زنان غیور این سرزمین در میدان های جنگ برای دفاع از آنچیزی که تمام هستی یک ملت بود خاطره حضور آنها را همیشه زنده و پایدار نگه می دارد.شاید آنچه در صفحات تاریخ 8 سال دفاع مقدس بیشتر به آن پرداخته شده است حضور مردان در میدان های جنگ بوده و کمتر به حضور زنان در جنگ توجه شده است. اما بررسی و موشکافی نحوه حضور زنان در سالهای جنگ تحمیلی نکات جالبی را نشان می دهد. کتک خوردم اما در خرمشهر ماندم  حضور مسلحانه زنان از همان آغاز جنگ شروع شد. زمانیکه عراق به خرمشهر حمله کرد و مردان و زنان غیرنظامی و بی پناه مجبور به ترک شهر شدند. اما در این میان عده ای از زنان و مردان غیور و شجاع ماندند تا از سقوط شهرشان جلوگیری کنند. در زمان مقاومت 34 روزه خرمشهر، زمانیکه چتری از آتش بر شهر سایه افکنده بود و شهر پر از اجساد مطهر شهدا بود و مردان نیز تاب ماندن نداشتند، شیرزنانی ماندند تا از شهرشان دفاع کنند، تا از انقلابی که از نفس مسیحایی امامشان جان گرفته بود دفاع کنند. این زنان علی رغم مخالفت شدید خانواده هایشان از شهر خارج نشدند تا برگ زرین دیگری را در تاریخ عظمت شیرزنان ایرانی به ثبت برسانند. به عنوان مثال در کتاب خاطرات OPD نیز از زبان یکی از دختران امدادگر آبادانی می خوانیم:" ما در مسجد فیروز کار می کردیم، برادر بزرگم یکی از روزها جلوی در مسجد آمد و گفت: باید از شهر خارج شوید. ما نمی توانستیم خودمان را راضی به رفتن کنیم، من گفتم در
« زنان بی ادعا »   به مناسبت هفته دفاع مقدس به دنبال زندگی نامه تنی چند از بانوان مبارز بودم که در اینجا اسامی و مشخصات زنان نمونه که در هفته زن توسط رئیس جمهور مورد تقدیر قرار گرفتند را یافتم . قبلش قصد داشتم در باب جهاد زن که تازگی تحقیقی در این مورد داشتم و کشفیدم که جهاد زن به دور از ذهن نیست قلم برانم ، اما با دیدن خلاصه زندگی نامه این زنان نمونه که نماینده هزاران بانوی نمونه دیگر هستند ؛ بهتر دیدم که نمونه بانوان نستوه در عرصه های پرستاری از مجروحین جنگی و مراقبت از همسر جانباز و تربیت فرزندان مومن و موفق و بعضا حضور در جبهه و عرصه های نظامی را با مباحث تئوری جهاد زن در نیامیزم . هر چند حق آن مطلب نیز محفوظ است و با اینکه جهاد بر زن واجب نیست اما شرکت او در مبارزات و طرح ریزی برنامه های جنگ حرام نیست چنان که نمونه هایی هم در صدر اسلام داشتیم . نظیر ام عطیه که در هفت غزوه شرکت داشته است .   بانوان زیر فقط نمونه هایی از زنان نمونه هستند . دوستی داشتم فرزند شهید که الان دانشجوی دندانپزشکی دانشگاه تهران وحافظ قرآن هست ؛ جنازه پاک پدرش حدود 5 سال پیش پیدا شده بود و مادری صبور و مقاوم داشت که هم دبیر بود و هم مادری مهربان و پدری فداکار . واقعا اسوه صبر بود و از این اسوه ها کم نیست .   انتظار نمی ره که همه مطالب زیر را بخوانید ؛ فقط نگاهی اجمالی به سه تای آنها کافی است تا زبان به سپاس از این زنان زمان باز کنید .   ***مبارز نستوه و پرستار خسته ناپذیر جبهه های جنگ( سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) * خانم فرشته ولویون   -دکترای آموزش بهداشت -همسر شهید والامقام دکتر مصطفی شهید زاده -مبارز در رژیم منحوس پهلوی -فعال در عرصه های علمی – فرهنگی &n
زنان‌ بسیجی‌ در دفاع‌ مقدس‌ ایسکانیوز: از مشارکت‌ سیاسی‌ اجتماعی زنان‌ معاصر ایران‌ و از حضور آنان‌ در دفاع‌ از کشور، زیاده‌ سخن‌ گفته‌ می‌شود اما کمتر،مصداقی‌ از آن‌ ارائه‌ می‌شود.     حوادث‌ پس‌ از پیروزی‌انقلاب‌ اسلامی‌ و به‌ ویژه‌ دفاع‌ مقدس‌ نیز از این‌ قاعده‌ مستثنی‌ نیست.آیا سخن‌ از مشارکت‌ زنان‌ بسیجی‌ ،یک‌ تعارف‌ سیاسی‌ است؟اگر تعارف‌ نیست‌ مصداق‌های‌ آن‌ چیست؟ مقاله‌ حاضر می‌کوشد گوشه‌ ای‌ از فعالیت‌های‌ همه‌ جانبه‌ زنان‌ بسیجی‌ را در دفاع‌ مقدس‌ به‌ مثابه‌ یکی‌ از مهم‌ ترین‌ وقایع‌ این‌ مرز و بوم، به‌ تصویر بکشد.   مقدمه‌ در متون‌ تاریخی، اغلب‌ از نقش‌ حرمسرایی‌ زنان‌ درباری‌ و از تأ ثیر زنان‌ غرب‌ و شرق‌ زده‌ یا به‌ اصطلاح‌ روشنفکر بر تحولات‌ اجتماعی‌ سخن‌ به‌ میان‌ آمده، ولی‌ زنانی‌ که‌ در حادثه‌ گریبایدف‌ ، جنبش‌ تنباکو ،نهضت‌ مشروطه‌ ، کشف‌ حجاب‌ ، قیام‌ 30 تیر 1331 و ... مشارکت‌ داشته‌ اند ،توده‌ زنان‌ مسلمانی‌ بوده‌ اند که‌ گوش‌ به‌ فرمان‌ مراجع‌ تقلید و به‌ منظور انجام‌ تکلیف‌ شرعی‌ و الهی‌ پا به‌ میدان‌ مبار
کتابشناسی زن و دفاع مقدس   در جنگ تحمیلى رژیم صدام علیه ایران، زنان ایرانی از نخستین روزهاى جنگ، همپاى رزمندگان به مقابله با دشمن‏ پرداختند. گاه به صورت مستقیم در جبهه‌ها حاضر شدند و گاه با انجام امور پشتیبانی از دفاع مقدس، حضور خود را در دفاع از میهن حفظ کردند. با گذشت زمان و طولانی شدن جنگ‏، نقش‏ زنان در امور پشتیبانی از دفاع مقدس، بیش‌تر و بیش‌تر شد. این فعالیت در پشت جبهه و تا آخرین روز جنگ، برای تقویت روحیه ‏رزمندگان ادامه داشت. مهم‌ترین کتاب‌هایی که در فاصله سال‌های 1380 تا 1387 در باره نقش زنان در دفاع مقدس منتشر شده‌، عبارتند از: ***** ـ بابایی به روایت همسر شهید / علی مروج‏ / روایت فتح‏ / 1380. ـ بی تو با خاطره‏هایم چه کنم؟ / محبوبه وحیدپور / نشر عابد / 1380. ـ لیلا / مرضیه شهلایی / کنگره بزرگداشت سرداران شهید استان خراسان و شادرنگ‏ / 1380. ـ مانا / طیبه دلقبندی / کنگره بزرگداشت سرداران شهید استان خراسان و شادرنگ‏ / 1380. ـ روبان قرمز / ابراهیم حاتمی‌کیا / فرهنگ کاوش‏ / 1380. ـ ننه علی (مادری که بیش از 19 سال بر مزار فرزند شهیدش زندگی می‌کند) / سیدحمید مشتاقی‌نیا، محسن علی‌جانزاده‏ / مؤسسه فرهنگی سماء (قم) / 1380. ـ عوامل معنوی و فرهنگی دفاع مقدس‏ (جلد 3: فرهنگ عاشورا - شباهت‏جوئی به جنگ‏های صدر اسلام‏) / محمدرضا سنگری، مهدی عبداللهی / سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نمایندگی ولی فقیه، مرکز تحقیقات اسلامی / 1380. ـ مادر با سرفه‏هایش‏ / عبدالمجید رحمانیان‏ / امید آزادگان‏ / 1380. ـ خنکای سپیده دم سفر / ناهید طباطبایی / خجسته‏ / 1380.
زن در آینه انقلاب اسلامی ایران پس از طلوع جمال پیامبر خاتم صلی الله علیه وآله، کاروان تمدن اسلامی فراز و نشیب های بسیاری را پیموده و به هر بیابان که وارد آمد، رحمت خداوند در آنجا نازل شد. وادی به وادی تاریخ، لبریز از شکوفایی، سرسبزی و برکات این کاروان است و بهمن 1357 اوج طراوت سرگذشت مسلمانان در عصر حاضر محسوب می شود. بهاری که دستان بزرگ مردی از سلاله پیامبرصلی الله علیه وآله آن را برای ملت ایران به ارمغان آورد و شمیم گلهای آن جهان را فرا گرفت و مستضعفان و محرومان از برکات آن بهره ها بردند.   جاهلیت جدید هر چند بر مرد و زن ظلم می راند اما زنان به واسطه ویژگی های شخصیتی و جنسی که دارند در این دوره بیشتر مورد تعدی و ستم قرار می گیرند و شاید به جرات بتوان ادعا کرد که ثمرات انقلاب اسلامی برای زنان بیشتر از مردان بوده است.   در این نوشتار بنا داریم که با بررسی وضعیت زنان در پیش از انقلاب، نقش و اثر آنان را در پیروزی انقلاب و سپس تاثیر انقلاب در تحول جایگاه فکری و عملی زن در ایران را تبیین نماییم و از آنجا که پیوندی ناگسستنی بین انقلاب اسلامی و امام خمینی رحمه الله وجود دارد، سعی شده است که هر یک از این ابعاد با توجه به دیدگاه آن بزرگوار بررسی گردد.   وضعیت زن پیش از انقلاب اسلامی دهه های آخر قرن بیستم میلادی، همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی، عرصه حضور چهره هایی متفاوت و گاه متضاد از زنان در ایران بود. عظمت و وسعت تحولات انقلاب اسلامی ایران زمانی مشخص می شود که ساختار فکری و نحوه عملکرد این چهره ها تبیین شود.   در دهه هفتاد میلادی، هم زمان با اوج گیری موج سوم تمدن بشری، تقابل دو قشر سنتی و متجدد در جهان بالا گرفت. قشر «سنتی » نمادی از علاقمندان به پای
بررسی نقش زنان در دفاع مقدس (2)   تهیه کننده: سید جواد سجادی منبع : راسخون   2ـ حضور زنان در میدان نبرد و خط مقدم   زنان مسلمان ایرانی با الهام از تعالیم اسلامی با شجاعت و شهامت وصف ناشدنی، در صحنه های مختلفی حتی در میدانهای رزم حضور یافتند. خواهران بسیج و سپاه خرمشهر از جمله زنانی بودند که در منطقه عملیاتی باقی ماندند و به کارهایی از جمله حفاظت از انبار مهمات و رساندن آن به رزمندگان اسلام، کندن سنگر، تهیه و طبخ غذا برای رزمندگان مشغول شدند. زنان غیور و شجاع ایرانی گاه با دست خالی و یا چوبدستی مزدوران بعثی را به اسارت گرفتند. یک شیرزن سوسنگردی با چوبدستی خود چند سرباز عراقی را به اسارت گفت و قهرمان دیگری تعدادی از آنان را در یک اتاق محبوس کرد و به سربازن اسلام تحویل داد. آنان در شهرهای مرزی دلیرانه مقاومت کردند گویی ترس را از یاد برده بودند و فقط به حق میندیشیدند و بس.آنان آیینه تمام نمای ایثار و فداکاری و اسطوره های شهادت و شهامت بودند، فرار از دشمن برای ایشان مفهومی نداشت و بر این عقیده بودند که تا آخرین نفس نباید پشت به دشمن کرد. شیرزنان سلحشور ایرانی خاطره مجاهدات و فداکاریهای زنان مجاهد صدر اسلام را زنده کردند آنان تا سرحد جانبازی و شهادت پیش میرفتند و آرزوی شهادت داشتند. در حالات مرحومه فهیمه بابائیانپور، همسر شهید غلامرضا صادقزاده، گفته اند که وقتی امام خمینی از فهیمه برای جاری ساختن صیقه عقد درخواست وکالت کردند، فهیمه با کلامی رسا به امام عرض کرد: جواب مثبت من مشروط است! اطرافیان با تعجب پرسیدند: چه شرطی؟ فهیمه به امام گفت: «به شرط دعای شما برای شهادت هر دوی ما در این دنیا و قبول شفاعت ما در آخرت.» همین روحیه شهادت طلبی است که امام خمینی را
X